Gjennom dialog og samarbeid med nære samarbeidspartnere og andre aktører bidrar Ruter til å tilby attraktive og bærekraftige transporttjenester til befolkningen i regionen.
Innenfor gitte økonomiske rammer skal tilbudet svare på de samferdsels- og klimapolitiske målene som Oslo kommune og Viken fylkeskommune har satt for kollektivtrafikken.
Vår visjon er bærekraftig bevegelsesfrihet. Det innebærer et bredt perspektiv på vårt samfunnsansvar, hvor den friheten og det tilbudet vi ønsker å tilby innbyggerne samtidig skal ivareta miljømessige, sosiale og økonomiske hensyn. FNs globale bærekraftmål ligger til grunn for våre hovedmål.
Vi har en åpen holdning overfor våre kolleger, kunder, myndigheter, eiere, media og samarbeidspartnere. Vi er nytenkende og tett på kundene våre. Vi er opptatt av å være pålitelige, slik at våre kunder kan stole på oss. Det samme gjelder kolleger og samarbeidspartnere. Våre eiere og befolkningen ellers skal være trygge på at vi oppfyller vårt samfunnsansvar. Sist, men avgjørende for å lykkes med å skape gode, helhetlige og bærekraftige tjenester for kundene våre, er å være samhandlende med våre omgivelser.
«Det er ved samarbeid vi skaper tillit, og dermed kan lykkes med oppdraget vårt.»
Ruter har dialog med ulike interessentgrupper for å forstå hva de er opptatt av, diskutere viktige temaer som berører virksomheten, og finne løsninger i samarbeid med våre omgivelser. Vårt samfunnsoppdrag er viktig, og vi løser det ikke best alene. Heller tvert imot. Ansvaret for transportsystemet i hovedstadsregionen er fordelt på mange aktører. Gjennom samarbeid får vi ny innsikt, blir utfordret, ser helheten bedre, og vi lærer. Dette driver oss fremover mot løsninger som gir økt samfunnsnytte.
Dialog føres gjennom møter og andre former for direkte kommunikasjon, markeds- og kundeundersøkelser, bidrag gjennom deltakelse i egne og andres nettverk, bransjeorganisasjoner i Norge og internasjonalt og i egne samarbeidsfora for våre operatører og partnere.
Ruter er underlagt offentlighetsloven og tilstreber å være åpne i alt vi gjør. Vi er tilgjengelige, følger opp spørsmål som kommer til oss, og møter der vi bli invitert inn til dialog. Vi tar selv initiativ til møter med sentrale interessenter når det er hensiktsmessig å høre synspunkter. Vi mener at både ris og ros gjør oss bedre rustet til å forstå ulike behov som vi kan ta med i vårt forbedringsarbeid.
Ruter har i 2021 engasjert seg aktivt i dialog og samarbeid med andre virksomheter, organisasjoner, forskningsmiljøer og myndigheter. Temaene har favnet bredt, fra problemstillinger knyttet til pandemien og kollektivtilbudet, trafikksikkerhet, fremkommelighet, og elektrifisering, til dialog om tjenester som skal fungerer for alle.
Gjennom samarbeid med Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transport har Ruter bidratt til at finansiering av kollektivtrafikktilbudet i pandemien har vært høyt på den politiske agenda i 2021. Ruter har bidratt med innsikt om reisemønstre og vært tilgjengelige for media, deltatt i en rekke seminarer og debatter, og selv satt temaet «kollektivtransport, mobilitet og overgang ny normal» på agenda for sine frokostmøter på Ruter S.
Siden mars 2020 har kollektivtrafikken stått i en krevende situasjon i lys av Covid-19 og pandemihåndtering. Å arbeide med ruteplanlegging og utvikling av tilbudet har vært krevende når så mange usikkerhetsmomenter har hatt innvirkning på Ruters beslutninger.
Kommunerevisjonen i Oslo leverte i desember 2021 en rapport om Ruters arbeid med ruteplanlegging. Ruter er opptatt av kontinuerlig forbedring og læring, og en slik strukturert rapport har vært nyttig i arbeidet med å justere og forbedre ruteendringsprosessen ytterligere. Et sentralt læringspunkt som allerede er iverksatt er at Ruter har styrket dialogen med bydelene, lokale foreninger og interessegrupper, for på jevnlig basis å utveksle innsikt, erfaringer og synspunkter om trafikkutviklingen. Tilsvarende aktivitet har vi også gjort inn mot alle kommuner i Viken hvor Ruter er ansvarlig for kollektivtilbudet.
Et annet eksempel er fra Kværnerbyen, hvor vi hadde et ønske om å styrke dialog og hente innspill fra dagens og mulige kunder. Vi lagde et enkelt medvirkningsopplegg bestående av et møte med styrene i sameiene/borettslagene, en spørreundersøkelse, medreiser, nabolagstur og intervjuer med beboere. I løsningen som vi testet ut var det blant annet mulig å legge inn typisk reiserute, eller svare på spørsmål om egne reisebehov.
Da vi lanserte den nye Ruterappen i juni 2021 var den allerede testet av mange tusen kollektiventusiaster i Ruters område. Det å prøve, teste, feile, forbedre og lære sammen med kundene våre er helt avgjørende for å kunne levere en reisetjeneste som står til kundenes forventninger. Dialog ved utvikling av nye tjenester er veldig lærerikt og nyttig. Du kan lese mer om den nye Ruter-appen her.
Kollektivtrafikken skal være for alle. Dette er tydelig uttrykt fra Ruter, og vi har i samarbeid med Norges Handikapforbund gjennom hele 2021 jobbet med kunnskapsheving og bevisstgjøring internt i Ruter. «Funkis» er blitt «snakkis» på alle nivåer i organisasjonen.
Arbeidet vil utvides i 2022 ved at relevante avdelinger i Ruter også inviteres inn i arbeidet og vi vil jobbe med tiltak for å øke bevisstheten hos våre operatører og samarbeidspartnere i kollektivtrafikkfamilien.
Den aktive dialogen med kunder, nære samarbeidspartnere, myndighetene, eiere og politikere for å tilby attraktive og bærekraftige transporttjenester til befolkningen i regionen vil fortsette i 2022.
Oslo kommune, Viken fylkeskommune og Samferdselsdepartementet.
Ruter har tett dialog gjennom dialogkonferanser i forbindelse med anskaffelsesprosesser, markedsundersøkelser i forbindelse med innføring av ny teknologi eller løsninger (RFI – request for information), samt regelmessige møter i Operatør og partnerforum (se omtale i faktaboks)
Alle våre piloter har vært avhengig av samarbeid med selskaper og organisasjoner som blir påvirket av, eller påvirker introduksjonen av, selvkjørende kjøretøy. Vi ser at en bærekraftig introduksjon av selvkjørende kjøretøy krever fagpersoner fra flere ulike fagretninger og organisasjoner, som må jobbe sammen og mot samme mål: