Nøkkeltallene som presenteres i dette kapittelet er knyttet til inntekter, kostnader, tilskudd og produksjon. Det er utarbeidet nøkkeltall totalt og fordelt på de ulike driftsartene. Koronapandemien har hatt stor påvirkning på nøkkeltallene for 2021.
Alle økonomiske tall i tabellene er justert til 2021-kroner. Alle økonomiske tall bakover i tid er endret.
Inntektene per reise (inkludert tog) var i 2021 på 12,58 kroner.
Billettinntektene per reise fordeler seg ulikt, og regionbuss, båt og tog med reiser som ofte strekker seg over flere soner, har naturlig nok de høyeste inntektene per reise. Inntektene i 2021 er høyest for regionbuss med 10,95 kroner per reise, deretter båt med 10,74 kroner per reise. Deretter var inntekten 10,01 kroner for reiser med T-bane, 10,01 kroner for reiser med bybuss, og 9,72 kroner for reiser med trikk. Reisene med T-bane, trikk og bybuss foregår i all hovedsak innenfor én sone og det forklarer den lavere inntekten per reise. Aller høyest inntekt per reise går til tog som per i dag betjenes av Vy-gruppen, inntekten var i 2021 på 48,55 kroner per reise.
Tilskuddet til Ruter har økt med 4,7% fra 6,4 til 6,8 milliarder kroner, sammenlignet med en økning på 55% fra 2019 til 2020.
Tilskuddet, fra eierne og statlige myndigheter, har vært en forutsetning for at Ruter har kunnet opprettholde tilnærmet normal drift i et år med stort fall i billettinntektene.
Kostnadene per reise (eksklusive tog) var i 2021 på 41,49 kroner, en økning fra 40,80 kroner i 2020. Dette tilsvarer en økning på 1,7%. For å måle effektiviteten på tilbudet ser Ruter blant annet på utviklingen i kostnader per plasskilometer (som er den kapasiteten som tilbys). Totalt har effektiviteten økt med 17% i perioden 2008 til 2020, der kostnaden per plasskilometer har gått ned fra 1,02 til 0,84.
Ruter betalte i snitt 48,55 kroner per reise til Vy i sum fra billettinntekter og pristilskudd. Statlige tjenestekjøp kommer i tillegg for togtrafikkens del, og gir grunnlag for å dekke en kostnad som er vesentlig høyere enn det Ruter betaler.
I koronaåret 2021 ble 64% av reisens kostnader dekket av tilskudd
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Reiser (mill) * | 246 | 240 | 398 | 387 | 371 | 350 | 334 | 319 | 309 | 300 | 285 | 271 | 256 | 244 |
Personkilometer (mill) | 1398 | 1313 | 2365 | 2295 | 2201 | 2033 | 1898 | 1830 | 1759 | 1719 | 1636 | 1526 | 1433 | 1350 |
Vognkilometer (mill) | 129,1 | 124,3 | 122,2 | 119,7 | 113,0 | 106,1 | 97,2 | 93,6 | 90,5 | 85,3 | 82,1 | 78,3 | 73,8 | 73,2 |
Plasskm (mill) | 12366 | 11960 | 10728 | 10652 | 10244 | 9565 | 8562 | 8275 | 7868 | 7336 | 6981 | 6486 | 5948 | 5854 |
Avganger i 1000 | 5846 | 5669 | 5562 | 5244 | 4885 | 4432 | 4383 | 4089 | 3991 | 3741 | 3605 | 3527 | 3440 | 3473 |
Beleggsprosent (plass) | 11% | 11% | 22% | 22% | 21% | 21% | 22% | 22% | 22% | 23% | 23% | 24% | 24% | 23% |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 3098 | 3101 | 5017 | 4874 | 4682 | 4451 | 4273 | 3982 | 3769 | 3604 | 3628 | 3556 | 3437 | 3464 |
Tilskudd (mill) | 6669 | 6418 | 4117 | 3976 | 3981 | 3806 | 3798 | 3704 | 3544 | 3368 | 3192 | 2986 | 2819 | 2385 |
Kostnader (mill) ** | 10380 | 10015 | 9720 | 9203 | 8463 | 8344 | 8359 | 7891 | 7583 | 7155 | 6931 | 6658 | 6369 | 5947 |
Driftsresultat (mill) | 50,8 | -75,2 | -193,8 | -62,8 | 502,7 | 166,5 | -25,1 | 45,5 | -13,8 | -20,4 | 17,4 | 0,3 | -9,0 | -29,2 |
Resultat etter ekstraordinære poster (mill) | 68,2 | -56,8 | -152,5 | -34,2 | 542,0 | 202,7 | 8,8 | 78,9 | 6,1 | 1,7 | 7,8 | 3,7 | 1,3 | 0,2 |
Gjeldsgrad | 73.00% | 73.00% | 71.00% | 67.00% | 71.00% | 82.00% | 89.00% | 89.00% | 89.00% | 84.00% | 85.00% | 85.00% | 80.00% | 70.00% |
Soliditet (EK-andel) | 27.00% | 27.00% | 29.00% | 33.00% | 29.00% | 18.00% | 11.00% | 11.00% | 11.00% | 17.00% | 15.00% | 15.00% | 20.00% | 30.00% |
Likviditetsgrad I | 1,24 | 1,26 | 1,21 | 1,52 | 1,46 | 1,22 | 1,13 | 1,21 | 1,19 | 1,23 | 1,28 | 1,25 | 1,23 | 1,27 |
Trafikkinntekt/reise (inkl. tog) | 12,58 | 12,90 | 12,59 | 12,60 | 12,62 | 12,70 | 12,79 | 12,47 | 12,20 | 12,02 | 12,71 | 13,14 | 13,41 | 14,20 |
Kostnader/reise (ekskl. tog) | 41,49 | 40,80 | 24,28 | 23,55 | 22,78 | 23,49 | 24,27 | 24,88 | 24,42 | 23,88 | 24,26 | 24,18 | 24,79 | 24,24 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Antall reiser er inkl. tog. Produksjonsdata er ekskl. tog.
** Kostnader inklusive trafikkreklame direkte til Sporveien.
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Reiser (mill) | 73 | 74 | 119 | 122 | 118 | 106 | 95 | 88 | 85 | 82 | 81 | 76 | 74 | 73 |
Personkm (mill) | 421 | 401 | 717 | 731 | 706 | 636 | 570 | 525 | 508 | 492 | 484 | 456 | 446 | 437 |
Vognkm (mill) | 45,7 | 45,6 | 44,8 | 45,6 | 45,1 | 42,0 | 34,8 | 35,2 | 33,2 | 30,2 | 28,9 | 25,1 | 21,9 | 21,5 |
Togkm (mill) | 8,8 | 8,8 | 8,7 | 8,9 | 8,7 | 8,4 | 7,3 | 7,1 | 6,8 | 6,1 | 6,1 | 5,7 | 5,7 | 5,9 |
Plasskm (mill) | 6076 | 6069 | 5963 | 6064 | 5997 | 5592 | 4633 | 4679 | 4411 | 4022 | 3842 | 3341 | 2871 | 2769 |
Beleggsprosent (plass) | 7% | 7% | 12% | 12% | 12% | 11% | 12% | 11% | 12% | 12% | 13% | 14% | 16% | 16% |
Avganger (i 1000) | 381 | 375 | 372 | 373 | 378 | 363 | 338 | 324 | 288 | 289 | 287 | 257 | 269 | 263 |
Togtimer (i 1000) ** | 291 | 289 | 286 | 287 | 281 | 270 | 242 | 237 | 279 | 260 | 246 | 222 | 219 | 234 |
Reisehastighet km/t | 30,6 | 30,6 | 30,5 | 30,9 | 31,1 | 31,0 | 30,2 | 30,1 | 30,1 | 31,2 | 31,3 | 32,1 | 31,2 | 31,7 |
Trasélengde km | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 | 81 | 85 | 82 | 81 | 80 | 78 | 71 | 76 |
Energiforbruk pr personkm | 0,27 | 0,26 | 0,14 | 0,14 | 0,14 | 0,16 | 0,15 | 0,17 | 0,17 | 0,16 | 0,16 | 0,16 | 0,16 | 0,18 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 726 | 760 | 1187 | 1204 | 1170 | 1067 | 949 | 858 | 827 | 796 | 772 | 786 | 809 | 779 |
Tilskudd (mill) | 929 | 975 | 520 | 549 | 597 | 672 | 838 | 925 | 856 | 840 | 858 | 793 | 625 | 528 |
Kostnader (mill) * | 1729 | 1798 | 1805 | 1849 | 1862 | 1822 | 1876 | 1876 | 1775 | 1682 | 1661 | 1607 | 1463 | 1340 |
Intern effektivitet: | ||||||||||||||
Kostnad/avgang | 4535 | 4795 | 4856 | 4956 | 4921 | 5019 | 5551 | 5792 | 6161 | 5821 | 5781 | 6250 | 5436 | 5088 |
Kostnad/plasskm | 0,28 | 0,30 | 0,30 | 0,31 | 0,31 | 0,33 | 0,40 | 0,40 | 0,40 | 0,42 | 0,43 | 0,48 | 0,51 | 0,48 |
Ekstern effektivitet: | ||||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 10,01 | 10,22 | 9,94 | 9,88 | 9,95 | 10,06 | 9,99 | 9,80 | 9,76 | 9,71 | 9,57 | 10,35 | 10,88 | 10,70 |
Trafikkinntekt/personkm | 1,73 | 1,89 | 1,66 | 1,65 | 1,66 | 1,68 | 1,67 | 1,63 | 1,63 | 1,62 | 1,60 | 1,72 | 1,81 | 1,78 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,12 | 0,13 | 0,20 | 0,20 | 0,20 | 0,19 | 0,20 | 0,18 | 0,19 | 0,20 | 0,20 | 0,24 | 0,28 | 0,28 |
Kostnad/reise | 23,82 | 24,19 | 15,12 | 15,18 | 15,83 | 17,17 | 19,75 | 21,43 | 20,95 | 20,51 | 20,60 | 21,17 | 19,68 | 18,40 |
Kostnad/personkm | 4,11 | 4,48 | 2,52 | 2,53 | 2,64 | 2,86 | 3,29 | 3,57 | 3,49 | 3,42 | 3,43 | 3,53 | 3,28 | 3,07 |
Effektivitetsdata omfatter bare Ruter As’ regnskapsførte kostnader.
Dermed faller kapitalkostnaden for infrastruktur og vognpark i hovedsak utenfor.
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Kostnader inkl. trafikkreklame direkte til Sporveien (61,3 mill i 2020).
** Togtimer ekskl. regulering og tomkjøring fra 2014
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Reiser (mill) | 28 | 22 | 53 | 51 | 51 | 53 | 54 | 51 | 49 | 48 | 48 | 45 | 43 | 40 |
Personkm (mill) | 66 | 51 | 169 | 165 | 165 | 170 | 174 | 163 | 158 | 153 | 153 | 145 | 137 | 127 |
Vognkm (mill) | 4,7 | 4,5 | 4,6 | 4,7 | 4,4 | 4,3 | 4,2 | 4,0 | 3,9 | 4,1 | 4,0 | 4,0 | 3,9 | 4,0 |
Plasskm (mill) | 695 | 668 | 683 | 686 | 651 | 635 | 614 | 600 | 572 | 593 | 571 | 577 | 568 | 585 |
Beleggsprosent (plass) | 10% | 8% | 25% | 24% | 25% | 27% | 28% | 27% | 28% | 26% | 27% | 25% | 24% | 22% |
Avganger (i 1000) | 425 | 429 | 464 | 462 | 464 | 392 | 379 | 373 | 360 | 363 | 360 | 366 | 367 | 355 |
Vogntimer (i 1000) *** | 255 | 243 | 258 | 252 | 236 | 234 | 229 | 216 | 289 | 304 | 294 | 294 | 285 | 287 |
Reisehastighet km/t | 18,5 | 18,6 | 17,9 | 18,5 | 18,8 | 18,4 | 18,3 | 19,0 | 19,0 | 19,0 | 19,0 | 18,3 | 17,8 | 18,0 |
Trasélengde km | 40 | 40 | 40 | 40 | 41 | 43 | 43 | 41 | 40 | 41 | 41 | 41 | 39 | 41 |
Energiforbruk pr personkm | 0,33 | 0,45 | 0,14 | 0,14 | 0,12 | 0,12 | 0,13 | 0,12 | 0,12 | 0,15 | 0,14 | 0,16 | 0,19 | 0,22 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 269 | 226 | 527 | 506 | 511 | 539 | 542 | 496 | 480 | 461 | 435 | 447 | 436 | 449 |
Tilskudd (mill) | 779 | 802 | 459 | 466 | 441 | 389 | 366 | 407 | 436 | 434 | 456 | 386 | 399 | 418 |
Kostnader (mill) ** | 1052 | 1030 | 991 | 977 | 958 | 935 | 917 | 913 | 926 | 901 | 899 | 841 | 842 | 873 |
Intern effektivitet: | ||||||||||||||
Kostnad/avgang | 2476 | 2403 | 2135 | 2112 | 2062 | 2386 | 2418 | 2446 | 2568 | 2482 | 2497 | 2299 | 2296 | 2458 |
Kostnad/plasskm | 1,51 | 1,54 | 1,45 | 1,42 | 1,47 | 1,47 | 1,49 | 1,52 | 1,62 | 1,52 | 1,58 | 1,46 | 1,48 | 1,49 |
Ekstern effektivitet: | ||||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 9,72 | 10,15 | 9,99 | 9,84 | 9,93 | 10,16 | 9,95 | 9,73 | 9,73 | 9,65 | 9,08 | 9,88 | 10,19 | 11,29 |
Trafikkinntekt/personkm | 4,05 | 4,41 | 3,12 | 3,07 | 3,10 | 3,17 | 3,11 | 3,04 | 3,04 | 3,02 | 2,84 | 3,09 | 3,19 | 3,53 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,39 | 0,34 | 0,77 | 0,74 | 0,78 | 0,85 | 0,88 | 0,83 | 0,84 | 0,78 | 0,76 | 0,77 | 0,77 | 0,77 |
Kostnad/reise | 38,03 | 46,33 | 18,80 | 18,98 | 18,62 | 17,63 | 16,83 | 17,92 | 18,77 | 18,87 | 18,77 | 18,60 | 19,68 | 21,97 |
Kostnad/personkm | 15,85 | 20,14 | 5,87 | 5,93 | 5,82 | 5,51 | 5,26 | 5,60 | 5,87 | 5,90 | 5,86 | 5,81 | 6,15 | 6,87 |
Effektivitetsdata omfatter bare Ruter As’ regnskapsførte kostnader.
Dermed faller kapitalkostnaden for infrastruktur i hovedsak utenfor.
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Antall påstigende med trikk ble beregnet for lavt i 2020 og skulle vært på nivå med årets. Endringen 2020-2021 skyldes en metodisk endring.
** Kostnader inkl. trafikkreklame direkte til Sporveien (2,2 mill i 2020).
*** Vogntimer ekskl. regulering og tomkjøring fra 2014
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Reiser (mill) | 120 | 118 | 180 | 168 | 159 | 147 | 141 | 139 | 136 | 133 | 126 | 119 | 109 | 101 |
Personkm (mill) | 895 | 845 | 1454 | 1375 | 1308 | 1200 | 1127 | 1117 | 1093 | 1074 | 999 | 926 | 851 | 786 |
Vognkm (mill) | 78,4 | 73,8 | 72,4 | 69,1 | 63,2 | 59,4 | 57,9 | 54,1 | 53,4 | 51,0 | 49,2 | 49,2 | 48,1 | 47,7 |
Plasskm (mill) * | 5 461 | 5 091 | 3936 | 3764 | 3461 | 3220 | 3200 | 2891 | 2885 | 2721 | 2568 | 2567 | 2509 | 2500 |
Beleggsprosent (plass) | 16% | 17% | 37% | 37% | 38% | 37% | 35% | 39% | 38% | 39% | 39% | 36% | 34% | 31% |
Avganger (i 1000) | 4 997 | 4 821 | 4678 | 4360 | 3996 | 3634 | 3624 | 3355 | 3343 | 3089 | 2958 | 2904 | 2804 | 2855 |
Busstimer (i 1000) ** | 2 837 | 2 681 | 2638 | 2480 | 2252 | 2136 | 2091 | 1951 | 2316 | 2189 | 2137 | 2134 | 2085 | 2049 |
Reisehastighet km/t ** | 27,6 | 27,5 | 27,4 | 27,8 | 28,0 | 27,8 | 27,7 | 27,7 | ||||||
Energiforbruk pr personkm | 0,40 | 0,41 | 0,25 | 0,27 | 0,23 | 0,27 | 0,28 | 0,27 | 0,26 | 0,27 | 0,30 | 0,31 | 0,33 | 0,35 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,02 | 0,03 | 0,03 | 0,04 | 0,03 | 0,04 | 0,05 | 0,06 | 0,06 | 0,06 | 0,06 | 0,07 | 0,08 | 0,09 |
Utslipp av NOX g/pr personkm | 0,08 | 0,13 | 0,20 | 0,16 | 0,13 | 0,17 | 0,21 | 0,24 | 0,24 | 0,29 | 0,46 | 0,57 | 0,69 | 0,88 |
Utslipp av PM10 inkl. veistøv g/pr personkm | 0,02 | 0,03 | 0,03 | 0,01 | 0,01 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,03 | 0,03 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 1247 | 1264 | 2051 | 1929 | 1837 | 1639 | 1597 | 1551 | 1478 | 1440 | 1434 | 1305 | 1239 | 1290 |
Tilskudd (mill) | 2710 | 2638 | 1582 | 1270 | 1121 | 1160 | 1171 | 1145 | 1127 | 1115 | 985 | 973 | 1014 | 926 |
Kostnader (mill) | 3980 | 3922 | 3656 | 3222 | 2983 | 2823 | 2790 | 2716 | 2633 | 2567 | 2434 | 2290 | 2266 | 2231 |
Intern effektivitet: | ||||||||||||||
Kostnad/avgang | 796 | 813 | 781 | 739 | 746 | 777 | 770 | 810 | 788 | 831 | 823 | 789 | 808 | 782 |
Kostnad/plasskm | 0,73 | 0,77 | 0,93 | 0,86 | 0,86 | 0,88 | 0,87 | 0,94 | 0,91 | 0,94 | 0,95 | 0,89 | 0,90 | 0,89 |
Ekstern effektivitet: | ||||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 10,37 | 10,75 | 11,41 | 11,50 | 11,57 | 11,16 | 11,35 | 11,12 | 10,88 | 10,81 | 11,39 | 10,95 | 11,32 | 12,74 |
Trafikkinntekt/personkm | 1,39 | 1,50 | 1,41 | 1,40 | 1,40 | 1,37 | 1,42 | 1,39 | 1,35 | 1,34 | 1,44 | 1,41 | 1,46 | 1,64 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,23 | 0,25 | 0,52 | 0,51 | 0,53 | 0,51 | 0,50 | 0,54 | 0,51 | 0,53 | 0,56 | 0,51 | 0,49 | 0,52 |
Kostnad/reise | 33,07 | 33,34 | 20,34 | 19,20 | 18,79 | 19,21 | 19,82 | 19,47 | 19,38 | 19,27 | 19,32 | 19,22 | 20,69 | 22,04 |
Kostnad/personkm | 4,44 | 4,64 | 2,51 | 2,34 | 2,28 | 2,35 | 2,48 | 2,43 | 2,41 | 2,39 | 2,44 | 2,47 | 2,66 | 2,84 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Metodeendring, se fotnote regionbuss
** Busstimer ekskl. regulering og tomkjøring fra 2014
***Reisehastighet=vognkm/busstimer fra 2014
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Reiser (mill) | 75 | 76 | 115 | 106 | 99 | 93 | 92 | 91 | 88 | 86 | 83 | 81 | 74 | 69 |
Personkm (mill) | 263 | 257 | 554 | 508 | 477 | 447 | 440 | 436 | 422 | 413 | 399 | 387 | 356 | 330 |
Vognkm (mill) | 27,4 | 26,6 | 26,9 | 25,1 | 23,4 | 22,4 | 23,2 | 21,0 | 21,6 | 21,0 | 20,5 | 21,4 | 20,9 | 20,5 |
Plasskm (mill) | 1967 | 1913 | 1890 | 1787 | 1670 | 1555 | 1640 | 1398 | 1455 | 1371 | 1278 | 1318 | 1286 | 1277 |
Beleggsprosent (plass) | 13% | 13% | 29% | 28% | 29% | 29% | 27% | 31% | 29% | 30% | 31% | 29% | 28% | 26% |
Avganger (i 1000) | 2292 | 2343 | 2360 | 2160 | 1966 | 1842 | 1936 | 1729 | 1810 | 1716 | 1754 | 1785 | 1722 | 1703 |
Busstimer (i 1000)* | 1248 | 1200 | 1221 | 1131 | 1038 | 988 | 1010 | 917 | 1324 | 1254 | 1251 | 1283 | 1246 | 1223 |
Reisehastighet km/t ** | 22,0 | 22,1 | 22,0 | 22,2 | 22,5 | 22,7 | 23,0 | 22,9 | 24,6 | 25,2 | 25,3 | 24,6 | 25,0 | 25,0 |
Energiforbruk pr personkm | 0,61 | 0,62 | 0,31 | 0,34 | 0,28 | 0,34 | 0,34 | 0,33 | 0,33 | 0,34 | 0,32 | 0,35 | 0,37 | 0,37 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,05 | 0,07 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,06 | 0,07 | 0,07 | 0,05 | 0,08 | 0,07 | 0,08 | 0,09 | 0,09 |
Utslipp av NOX g/pr personkm | 0,22 | 0,23 | 0,19 | 0,15 | 0,20 | 0,27 | 0,27 | 0,22 | 0,37 | 0,58 | 0,76 | 0,80 | 0,95 | |
Utslipp av PM10 inkl. veistøv g/pr personkm | 0,03 | 0,03 | 0,03 | 0,01 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,03 | |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 753 | 760 | 1135 | 1051 | 987 | 958 | 917 | 890 | 849 | 820 | 796 | 716 | 658 | 725 |
Tilskudd (mill) | 939 | 1025 | 608 | 448 | 400 | 356 | 399 | 395 | 394 | 430 | 394 | 414 | 464 | 395 |
Kostnader (mill) | 1710 | 1802 | 1762 | 1518 | 1408 | 1334 | 1335 | 1302 | 1266 | 1258 | 1200 | 1138 | 1130 | 1129 |
Intern effektivitet: | ||||||||||||||
Kostnad/avgang | 746 | 769 | 746 | 703 | 716 | 724 | 689 | 753 | 699 | 733 | 684 | 638 | 656 | 663 |
Kostnad/plasskm | 0,87 | 0,94 | 0,93 | 0,85 | 0,84 | 0,86 | 0,81 | 0,93 | 0,87 | 0,92 | 0,94 | 0,86 | 0,88 | 0,88 |
Ekstern effektivitet: | ||||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 10,01 | 10,04 | 9,83 | 9,93 | 9,93 | 10,29 | 10,01 | 9,80 | 9,65 | 9,53 | 9,57 | 8,87 | 8,88 | 10,56 |
Trafikkinntekt/personkm | 2,86 | 2,95 | 2,05 | 2,07 | 2,07 | 2,14 | 2,09 | 2,04 | 2,01 | 1,99 | 1,99 | 1,85 | 1,85 | 2,20 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,38 | 0,40 | 0,60 | 0,59 | 0,59 | 0,62 | 0,56 | 0,64 | 0,58 | 0,60 | 0,62 | 0,54 | 0,51 | 0,57 |
Kostnad/reise | 22,76 | 23,83 | 15,26 | 14,34 | 14,16 | 14,33 | 14,56 | 14,33 | 14,39 | 14,62 | 14,44 | 14,09 | 15,24 | 16,44 |
Kostnad/personkm | 6,50 | 7,01 | 3,18 | 2,99 | 2,95 | 2,98 | 3,03 | 2,98 | 3,00 | 3,05 | 3,01 | 2,94 | 3,17 | 3,42 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Busstimer ekskl. regulering og tomkjøring fra 2014 (delvis inkl. før 2014)
** Reisehastighet=vognkm/busstimer fra 2014
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Reiser (mill) | 45 | 42 | 64 | 62 | 59 | 54 | 49 | 49 | 48 | 47 | 43 | 38 | 35 | 33 |
Personkm (mill) | 632 | 588 | 900 | 867 | 831 | 753 | 687 | 681 | 671 | 661 | 600 | 539 | 495 | 456 |
Vognkm (mill) | 51,0 | 47,2 | 45,5 | 43,9 | 39,8 | 37,0 | 34,7 | 33,2 | 31,8 | 30,0 | 28,7 | 27,8 | 27,2 | 27,2 |
Plasskm (mill) * | 3494 | 3178 | 2047 | 1977 | 1790 | 1665 | 1562 | 1493 | 1430 | 1350 | 1290 | 1249 | 1223 | 1223 |
Beleggsprosent (plass) * | 18% | 19% | 44% | 44% | 46% | 45% | 44% | 46% | 47% | 49% | 46% | 43% | 40% | 37% |
Avganger (i 1000) | 2705 | 2478 | 2318 | 2201 | 2030 | 1792 | 1690 | 1625 | 1533 | 1373 | 1204 | 1119 | 1082 | 1151 |
Busstimer (i 1000) | 1589 | 1481 | 1417 | 1349 | 1214 | 1148 | 1082 | 1035 | 992 | 936 | 885 | 851 | 838 | 826 |
Reisehastighet km/t ** | 32,1 | 31,9 | 32,1 | 32,6 | 32,8 | 32,2 | 32,1 | 32,1 | 32,0 | 32,1 | 32,4 | 32,6 | 32,4 | 32,9 |
Energiforbruk pr personkm | 0,31 | 0,31 | 0,22 | 0,23 | 0,20 | 0,22 | 0,24 | 0,23 | 0,22 | 0,23 | 0,28 | 0,28 | 0,30 | 0,33 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,01 | 0,01 | 0,02 | 0,06 | 0,03 | 0,03 | 0,04 | 0,05 | 0,07 | 0,06 | 0,06 | 0,07 | 0,07 | 0,08 |
Utslipp av NOX g/pr personkm | 0,02 | 0,09 | 0,21 | 0,13 | 0,15 | 0,21 | 0,22 | 0,28 | 0,24 | 0,39 | 0,43 | 0,61 | 0,82 | |
Utslipp av PM10 inkl. veistøv g/pr personkm | 0,01 | 0,02 | 0,03 | 0,01 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,03 | 0,04 | |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 495 | 505 | 916 | 878 | 850 | 681 | 680 | 660 | 629 | 620 | 639 | 589 | 581 | 565 |
Tilskudd (mill) | 1772 | 1613 | 974 | 822 | 721 | 804 | 771 | 750 | 733 | 684 | 590 | 559 | 550 | 530 |
Kostnader (mill) | 2269 | 2120 | 1894 | 1703 | 1575 | 1489 | 1455 | 1415 | 1368 | 1309 | 1234 | 1153 | 1136 | 1102 |
Intern effektivitet: | ||||||||||||||
Kostnad/avgang | 839 | 855 | 817 | 774 | 776 | 831 | 861 | 870 | 892 | 953 | 1025 | 1030 | 1049 | 957 |
Kostnad/plasskm | 0,65 | 0,67 | 0,93 | 0,86 | 0,88 | 0,89 | 0,93 | 0,95 | 0,96 | 0,97 | 0,96 | 0,92 | 0,93 | 0,90 |
Ekstern effektivitet: | ||||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 10,95 | 12,02 | 14,25 | 14,19 | 14,32 | 12,66 | 13,86 | 13,58 | 13,13 | 13,14 | 14,91 | 15,32 | 16,44 | 17,35 |
Trafikkinntekt/personkm | 0,78 | 0,86 | 1,02 | 1,01 | 1,02 | 0,90 | 0,99 | 0,97 | 0,94 | 0,94 | 1,06 | 1,09 | 1,17 | 1,24 |
Trafikkinntekt/plasskm* | 0,14 | 0,16 | 0,45 | 0,44 | 0,47 | 0,41 | 0,44 | 0,44 | 0,44 | 0,46 | 0,49 | 0,47 | 0,47 | 0,46 |
Kostnad/reise | 50,25 | 50,46 | 29,47 | 27,51 | 26,53 | 27,68 | 29,65 | 29,09 | 28,55 | 27,73 | 28,80 | 29,97 | 32,15 | 33,83 |
Kostnad/personkm | 3,59 | 3,60 | 2,10 | 1,96 | 1,90 | 1,98 | 2,12 | 2,08 | 2,04 | 1,98 | 2,06 | 2,14 | 2,30 | 2,42 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Plasskilometer i 2020. Setekilometer frem til 2019.
** Reisehastighet=vognkm/busstimer
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Reiser (mill) * | 2,6 | 2,6 | 4,4 | 4,4 | 3,9 | 4,6 | 4,4 | 4,2 | 4,4 | 4,5 | 4,4 | 4,2 | 4,1 | 4,0 |
Personkm (mill) | 15 | 16 | 25,7 | 24,7 | 22,9 | 27,4 | 26,7 | 24,6 | 24,4 | 25,2 | 24,3 | 22,9 | 22,6 | 21,8 |
Båtkm (mill) | 0,36 | 0,35 | 0,38 | 0,35 | 0,33 | 0,31 | 0,31 | 0,26 | 0,30 | 0,30 | 0,28 | 0,29 | 0,29 | 0,30 |
Plasskm (mill) | 134 | 133 | 145 | 139 | 135 | 118 | 113 | 106 | 113 | 114 | 110 | 112 | 103 | 113 |
Beleggsprosent (plass) | 11% | 12% | 18% | 18% | 17% | 23% | 24% | 23% | 22% | 22% | 22% | 20% | 22% | 19% |
Avganger (i 1000) | 43,0 | 44,5 | 47,9 | 48,3 | 45,7 | 43,4 | 42,0 | 37,3 | ||||||
Båttimer (i 1000) | 21,1 | 21,1 | 23,5 | 21,7 | 19,8 | 17,5 | 17,3 | 16,2 | ||||||
Energibruk pr personkm | 1,27 | 1,52 | 1,29 | 1,15 | 1,44 | 1,08 | 1,15 | 1,15 | 1,13 | 1,13 | 1,03 | 1,30 | 1,14 | 1,05 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,22 | 0,28 | 0,29 | 0,25 | 0,30 | 0,23 | 0,25 | 0,25 | 0,24 | 0,24 | 0,25 | 0,31 | 0,28 | 0,28 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 28 | 31 | 58 | 57 | 62 | 56 | 59 | 55 | 55 | 55 | 64 | 75 | 77 | 70 |
Tilskudd (mill) | 208 | 204 | 168 | 164 | 152 | 166 | 172 | 142 | 122 | 119 | 97 | 92 | 76 | 65 |
Kostnader (mill) | 235 | 236 | 226 | 221 | 214 | 222 | 230 | 196 | 177 | 175 | 160 | 167 | 153 | 135 |
Intern effektivitet: | ||||||||||||||
Kostnad/avgang | 5478 | 5299 | 4728 | 4568 | 4697 | 5108 | 5481 | 5273 | ||||||
Kostnad/plasskm | 1,76 | 1,78 | 1,56 | 1,59 | 1,59 | 1,89 | 2,03 | 1,85 | 1,57 | 1,54 | 1,47 | 1,49 | 1,48 | 1,20 |
Ekstern effektivitet: | ||||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 10,74 | 11,98 | 13,32 | 13,03 | 15,83 | 12,23 | 13,21 | 12,95 | 12,30 | 12,40 | 14,61 | 17,80 | 18,63 | 17,54 |
Trafikkinntekt/personkm | 1,85 | 2,01 | 2,26 | 2,30 | 2,71 | 2,04 | 2,20 | 2,22 | 2,23 | 2,20 | 2,62 | 3,26 | 3,40 | 3,22 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,21 | 0,24 | 0,40 | 0,41 | 0,46 | 0,48 | 0,52 | 0,52 | 0,48 | 0,49 | 0,58 | 0,67 | 0,74 | 0,62 |
Kostnad/reise | 90,65 | 89,75 | 52,00 | 50,47 | 54,70 | 48,50 | 51,90 | 46,63 | 39,95 | 39,13 | 36,86 | 39,83 | 37,12 | 33,78 |
Kostnad/personkm | 15,60 | 15,07 | 8,82 | 8,92 | 9,36 | 8,09 | 8,63 | 8,00 | 7,26 | 6,93 | 6,61 | 7,29 | 6,77 | 6,21 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Metodeendringer i antall reiser «Båt tidl. Akershus» påvirker antall båtreiser totalt, se fotnote «Båt Viken (tidl. Akershus)»
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Reiser (mill) * | 2,0 | 2,1 | 3,5 | 3,2 | 3,1 | 3,8 | 3,7 | 3,5 | 3,4 | 3,5 | 3,4 | 3,2 | 3,1 | 3,0 |
Personkm (mill) | 13,2 | 14,1 | 22,9 | 21,0 | 20,2 | 24,9 | 24,3 | 23,1 | 22,2 | 23,3 | 22,3 | 20,7 | 20,5 | 19,7 |
Båtkm (mill) | 0,28 | 0,27 | 0,29 | 0,27 | 0,26 | 0,24 | 0,25 | 0,22 | 0,21 | 0,21 | 0,20 | 0,20 | 0,20 | 0,21 |
Plasskm (mill) | 114 | 114 | 125 | 118 | 117 | 100 | 99 | 95 | 95 | 96 | 93 | 96 | 86 | 95 |
Beleggsprosent (plass) | 12% | 12% | 18% | 18% | 17% | 25% | 25% | 24% | 23% | 24% | 24% | 22% | 24% | 21% |
Avganger (i 1000) | 34,2 | 35,3 | 35,6 | 35,3 | 33,6 | 31,6 | 34,0 | 28,8 | 28,4 | 28,4 | 27,2 | 27,2 | 27,4 | 27,0 |
Båttimer (i 1000) | 13,4 | 13,5 | 16,1 | 14,0 | 12,9 | 10,9 | 11,0 | 10,8 | 11,7 | 10,6 | 11,6 | 10,2 | 14,6 | 12,9 |
Energiforbruk pr personkm | 1,32 | 1,57 | 1,35 | 1,24 | 1,51 | 1,09 | 1,17 | 1,15 | 1,15 | 1,13 | 1,02 | 1,32 | 1,15 | 1,05 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,24 | 0,31 | 0,33 | 0,25 | 0,30 | 0,23 | 0,25 | 0,25 | 0,24 | 0,24 | 0,25 | 0,31 | 0,29 | 0,28 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 22 | 26 | 50 | 46 | 54 | 48 | 51 | 48 | 45 | 47 | 53 | 57 | 59 | 52 |
Tilskudd (mill) | 159 | 158 | 124 | 122 | 111 | 124 | 128 | 108 | 100 | 98 | 76 | 80 | 65 | 57 |
Kostnader (mill) | 181 | 184 | 173 | 167 | 165 | 173 | 179 | 156 | 145 | 145 | 130 | 137 | 124 | 109 |
Intern effektivitet: | ||||||||||||||
Kostnad/avgang | 5292 | 5221 | 4869 | 4741 | 4904 | 5458 | 5283 | 5414 | 5083 | 5093 | 4756 | 5044 | 4535 | 4044 |
Kostnad/plasskm | 1,59 | 1,61 | 1,39 | 1,42 | 1,41 | 1,73 | 1,81 | 1,63 | 1,52 | 1,51 | 1,40 | 1,43 | 1,45 | 1,15 |
Ekstern effektivitet: | ||||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 10,97 | 12,09 | 14,27 | 14,34 | 17,57 | 12,75 | 13,89 | 13,62 | 13,17 | 13,17 | 15,78 | 17,91 | 18,89 | 17,40 |
Trafikkinntekt/personkm | 1,67 | 1,84 | 2,17 | 2,18 | 2,67 | 1,94 | 2,11 | 2,07 | 2,00 | 2,00 | 2,40 | 2,73 | 2,88 | 2,65 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,19 | 0,23 | 0,40 | 0,39 | 0,46 | 0,48 | 0,52 | 0,50 | 0,47 | 0,49 | 0,58 | 0,59 | 0,69 | 0,55 |
Kostnad/reise | 89,97 | 85,92 | 49,74 | 52,45 | 53,54 | 45,53 | 48,44 | 44,30 | 42,75 | 40,84 | 38,27 | 43,37 | 39,80 | 36,49 |
Kostnad/personkm | 13,69 | 13,08 | 7,57 | 7,98 | 8,15 | 6,93 | 7,37 | 6,74 | 6,51 | 6,22 | 5,82 | 6,60 | 6,06 | 5,55 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Metodeendring, antall reiser «Båt tidl. Akershus» satt lik manuelle tellinger i 2017 og 2018.
* Ny metodendring i 2019, benytter automatiske tellinger
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Reiser (mill) | 0,6 | 0,5 | 0,9 | 1,2 | 0,8 | 0,8 | 0,7 | 0,7 | 1,1 | 0,9 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Personkm (mill) | 1,9 | 1,5 | 2,8 | 3,8 | 2,7 | 2,5 | 2,4 | 1,5 | 2,2 | 1,9 | 2,0 | 2,2 | 2,1 | 2,1 |
Båtkm (mill) | 0,08 | 0,08 | 0,08 | 0,09 | 0,08 | 0,07 | 0,06 | 0,04 | 0,09 | 0,09 | 0,08 | 0,08 | 0,08 | 0,09 |
Plasskm (mill) | 20 | 18 | 20 | 20 | 18 | 17 | 14 | 10 | 18 | 18 | 17 | 17 | 17 | 18 |
Beleggsprosent (plass) | 9% | 8% | 14% | 19% | 15% | 14% | 17% | 14% | 12% | 11% | 12% | 13% | 12% | 12% |
Avganger (i 1000) | 8,8 | 9,1 | 12,3 | 13,1 | 12,1 | 11,8 | 8,1 | 8,5 | ||||||
Båttimer (i 1000) | 7,6 | 7,6 | 7,4 | 7,7 | 7,0 | 6,6 | 6,3 | 5,4 | ||||||
Energiforbruk pr personkm | 0,91 | 1,08 | 0,73 | 0,67 | 0,88 | 0,92 | 0,97 | 1,00 | 0,97 | 1,15 | 1,10 | 1,07 | 1,05 | 1,05 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,04 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,25 | 0,26 | 0,25 | 0,30 | 0,29 | 0,28 | 0,28 | 0,27 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 6 | 5 | 8 | 11 | 8 | 8 | 7 | 7 | 10 | 9 | 10 | 18 | 18 | 18 |
Tilskudd (mill) | 48 | 46 | 45 | 42 | 42 | 42 | 44 | 34 | 23 | 21 | 21 | 12 | 11 | 8 |
Kostnader (mill) | 54 | 51 | 53 | 54 | 50 | 49 | 51 | 41 | 33 | 30 | 31 | 30 | 29 | 26 |
Intern effektivitet: | ||||||||||||||
Kostnad/avgang | 6203 | 5601 | 4318 | 4101 | 4125 | 4172 | 6312 | 4793 | ||||||
Kostnad/plasskm | 2,73 | 2,81 | 2,67 | 2,62 | 2,73 | 2,82 | 3,60 | 3,90 | 1,83 | 1,68 | 1,82 | 1,80 | 1,67 | 1,45 |
Ekstern effektivitet: | ||||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 9,95 | 11,49 | 9,52 | 9,51 | 9,49 | 9,69 | 9,78 | 9,58 | 9,51 | 9,44 | 10,50 | 17,44 | 17,80 | 17,95 |
Trafikkinntekt/personkm | 3,11 | 3,59 | 2,98 | 2,97 | 2,97 | 3,03 | 3,06 | 4,56 | 4,53 | 4,49 | 5,00 | 8,30 | 8,48 | 8,55 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,29 | 0,30 | 0,42 | 0,55 | 0,44 | 0,43 | 0,51 | 0,64 | 0,56 | 0,49 | 0,60 | 1,08 | 1,03 | 1,01 |
Kostnad/reise | 93,01 | 106,93 | 61,07 | 45,15 | 58,90 | 62,84 | 69,33 | 58,36 | 31,00 | 32,53 | 31,93 | 29,07 | 28,76 | 25,78 |
Kostnad/personkm | 29,07 | 33,42 | 19,08 | 14,11 | 18,41 | 19,64 | 21,66 | 27,79 | 14,76 | 15,49 | 15,20 | 13,84 | 13,69 | 12,27 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
Fra 2014 omfatter Båt Oslo kun øybåtene, da vi ikke lenger har noen takstavtale med Bygdøyfergene.
2021** | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | ||||||||||||||
Reiser med tog totalt (mill.) | 23,0 | 23,6 | 42,2 | 41,5 | 39,4 | 39,9 | 39,6 | 37,1 | 34,6 | 32,3 | 26,5 | 26,0 | 25,6 | 26,1 |
Reiser med tog Akershus/Grensekryssende (mill.) | 18,31 | 18,61 | 33,11 | 32,4 | 30,5 | 30,7 | 30,4 | 28,0 | 26,2 | 24,4 | 21,2 | 20,8 | 20,5 | 20,8 |
Reiser med tog Oslo (mill.) | 4,74 | 5,03 | 9,04 | 9,1 | 8,9 | 9,2 | 9,2 | 9,1 | 8,5 | 7,8 | 5,4 | 5,3 | 5,1 | 5,2 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL ** | ||||||||||||||
Inntektsfordeling (i 1000) | 1036 | 1026 | 1026 | 958 | 922 | 859 | 919 | 785 | 738 | 685 | 709 | 671 | 687 | 648 |
Prisdifferanse (i 1000) | 83 | 82 | 106 | 80 | 80 | 137 | 163 | 139 | 115 | 108 | 33 | 7 | 24 | 14 |
Sum inntektsfordeling og prisdifferanse (i 1000) | 1119 | 1108 | 1132 | 1037 | 1002 | 996 | 1082 | 925 | 853 | 793 | 742 | 678 | 710 | 662 |
Inntektsfordeling og prisdifferanse/reise | 48,55 | 46,87 | 26,85 | 25,00 | 25,41 | 24,95 | 27,33 | 24,93 | 24,63 | 24,59 | 27,95 | 26,02 | 27,71 | 25,43 |
* Antall reiser med tog i 2016 ble oppgitt for høyt, derfor blir det en nedgang i antall reiser fra 2016-2017.
Det betyr at antall reiser i 2017 er korrekt, mens utvikling 2016-2017 er feil.
** Fra 2021 inkluderer antall reiser med tog også påstigende i Oslo og tidl. Akershus på Gjøvikbanen.
Endret tellemetode for passasjertall fra 2012. Passjertallene er derfor ikke sammenlignbare med tidligere år.